A l’oficina d’informació de l’estació
de tren d’Hiroshima tenen tan clar que la majoria de visitants que hi arriben
els demanaran com anar a Miyajima que un rètol ben gran just al taulell ja ens
desvia: “Miyajima, passadís de la dreta; andana número 1”. I quan després d’un
trajecte en tren atapeït, arribem a l’estació de Miyajima, allà també tenen tan
clar que la immensa majoria de passatgers volen agafar el ferry cap a l’illa de
Miyajima que un carril pintat a terra ens mena directament al moll del ferry.
Que n’és d’important tenir les coses clares, i com facilita això les coses.
El trajecte fins a Miyajima dura uns
vint minuts curts i els darrers 10 minuts gran part del passatge es trasllada
cap a la banda del vaixell des d’on es pot albirar el famós santuari
Itsukushima-jinja i la seva encara més famosa tori de vermell viu, assentada
dins les aigües.
Oleguer Junyent a “Roda el món i
torna al Born” descriu Miyajima com “el paradís més complet que pugui somiar-se
pensant en els dibuixos i les pintures japoneses”. Naturalment, 100 anys
després jo no gosaria fer aquesta afirmació tot i que realment la visita val la
pena. Des del moll fins al santuari, la corrua de turistes que hem arribat en
el ferry ens anem repartint fent fotos o compres en les nombroses botigues del
carrer. Qui va
amb mainada, o encara no ha anat a Nara, s’entreté amb el ramat
de cérvols que campa per allà, buscant el recer d’alguna ombra escadussera; els
més golafres (dels cérvols) esperant galetes o qualsevol altra cosa. Els més
gourmets (dels turistes) ja comencen a tastar le sostres fresques que són l’especialitat
de l’illa.
La tori que parlàvem abans es
troba dins del mar, a un centenar de metres de la vora quan la marea és alta.
La imatge és molt bella i té un encís especial, malgrat els esforços per
enlletgir-la d’unes barquetes que van portant turistes fins allà i passen, fent
torns, per sota de l’arc. El fet que, com a complement, els facin vestir uns
barrets de camperol dóna una falsa imatge folklòrica a tot plegat.
Passegem per l’illa, i ens
enfilem a un turonet on hi ha una pagoda d’un roig polit i badem mirant com el
personal va amunt i avall, atrafegat, comprant records, fent la mateixa foto
des de diferents angles, replicada centenars, milers de cops cada dia.
El santuari, construït com si fos
un moll, s’alça sobre un munt de pilons de fusta enfonsats a l’aigua. Sembla
ser que l’illa es considerava sagrada i aleshores els plebeus, com que no
podien trepitjar, la terra sagrada hi havien d’entrar des del mar. A vegades
les solucions pràctiques també tenen com a resultat la bellesa.
Amb el pic de la calor desfem el
camí i tornem a Hiroshima.
D’Hiroshima, segurament ningú en
sabria dir gaire res més que les referències a la bomba atòmica que els
nord-americans hi varen llençar l’agost de 1945. Els efectes devastadors de l’atac,
que va tenir continuació uns dies després a Nagasaki, varen fer capitular el
Japó amb la qual cosa s’acabava la II Guerra Mundial, que a Europa ja havia
acabat feia uns mesos.
La visita a Hiroshima està basada
en aquest fet. La destrucció de la ciutat va ser quasi completa però un
edifici, el Pavelló de Foment de la Indústria, va quedar dret i reconeixible.
El fenòmen s’explica perquè es trobava en l’hipocentre de l’explosió i el buit
que es va crear, d’alguna forma el va protegir. Tot i així, cap de
les persones
que hi havia dins va sobreviure.La UNESCO el va declara Patrimoni
de la Humanitat i, rebatejat amb el nom de Cúpula de la Bomba Atòmica) és el símbol
més conegut d’una ciutat que vol ser, al mateix temps, símbol mundial per la
Pau.
Travessant el riu (un dels ponts
més propers a la cúpula era l’objectiu real del bombardeig atòmic) arribem al
Parc de la Pau. Aquí hi ha diversos monuments dedicats a la Pau mundial i
homenatges a les víctimes de la bomba atòmica.
Potser el més emotiu és el
Monument Infantil de la Pau, inspirat per la història de Sadako una nena que
per efecte de la radiació que va deixar l’explosió atòmica va contraure
leucèmia quan tenia 11 anys d’edat. Conscient de la gravetat de la seva
malaltia, va tenir la idea que si feia 1000 grues (ocell considerat al Japó com
a símbol de llarga vida) de
paper es podria curar. Malauradament no ho va poder
aconseguir. La història diu que els seus companys de classe varen acabar de fer
els ocells que faltaven.
Hi ha també l’anomenada Flama de
la Pau que diuen que cremarà fins que s’hagi destruït (innòcuament) la darrera
arma atòmica a la Terra. Tan de bo, però més aviat tot sembla indicar que la
flama s’extingirà per manca de combustible abans que el desarmament atòmic
sigui una realitat.
A poca distància hi ha el Museu
de la Pau. Pagant una entrada simbòlica (100 iens, menys d’un euro) es té accés
a diverses exposicions. A la planta baixa, una sèrie de plafons i vídeos ens
posen en el context asèpticament explicat del dia 6 d’agost de 1945, quan a
primera hora del matí l’Enola Gay va deixar caure la bomba atòmica anomenada
Little Boy. No hi ha gaires referències al context bèl·lic de la Guerra al
Pacífic però tampoc hi ha “retrets”. Algun aspecte militar em sorprèn, per
desconegut, com ara l’explicació que feia més d’un any que els USA
bombardejaven ciutats del Japó però que algunes ciutats, com Hiroshima i
Nagasaki, no havien rebut ni una bomba perquè estaven designades com a
possibles objectius d’un atac atòmic i es volia poder avaluar l’efecte que
provocava. Hi ha també fotografies on sobta veure com a diferència d’altres
ciutats bombardejades on els edificis quedaven parcialment en peu, Hiroshima es
veu com una esplanada enorme, ran de terra.
La segona planta té un globus
terraqui on es senyalen els països que tenen armes atòmiques i una exposició
interessant sobre experiments amb armes atòmiques i el desenvolupament de les
mateixes. Finalment, una exposició sobre els efectes a Hiroshima, amb
reconstrucció de les runes i algun diorama esfereïdor amb figures espectrals i vagament
humanes, cobertes de pols i pelleringues de pell i roba cremada que semblen
sortir catatònicament horroritzades de les runes, minuts després de l’explosió.
Algunes vitrines mostren objectes recollits de les runes: pilonets de monedes
foses i enganxades per efecte del calor, medecines, uniformes escolars desfets,
joguines, etc..tot plegat amb l’objectiu de commoure, horroritzar i
sensibilitzar.
Alguns vídeos també mostren l’efecte
de la radiació, com les ombres projectades i impreses sobre parets de
diversitat d’objectes, com radiografies. Relats de com la ciutat es va anar
organitzant, de l’horror d’una ciutat plena de cadàvers però on hi havia molta
gent que volia continuar endavant malgrat tot...la reconstrucció de la ciutat,
mostres d’art inspirat en l’explosió.
Tot plegat encongeix una mica el
cor.
Tornem. Des del pont que havia
estat assenyalat com a objectiu, fem el darrer cop d’ull a la cúpula. Darrera
s’estén
una ciutat moderna. Contrastos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Si et fa gràcia deixar un comentari, no quedis pas!