Aquest darrer cap de setmana han tingut lloc les jornades anomenades
“Territori resilient”, amb el subtítol de “Liderant el canvi dels municipis
resilients”. A la jornada política va haver-hi una taula rodona en la qual
quatre alcaldes i alcaldesses de municipis
rurals de Catalunya, Euskadi i Extremadura varen exposar com proven de
maximitzar la utilitat dels seus recursos per superar les limitacions d’un pressupost
reduït, i de revertir-lo en el seu mateix municipi dins del possible.
Tota una altra manera d’entendre la política de 4 persones que tenien en
comú que la decisió d’ entrar a la política era el resultat de la voluntat de
participar en un procés de transformació social, començant des de la política
local. Això mateix, començar per implicar-se en la política local, era el
consell que donaven a la pregunta de com es pot contribuir a canviar el món des
dels municipis rurals.
En tots aquests municipis s’apropa la presa de decisions als habitants, amb
processos participatius que en tots tenien un creixement sostingut en la
participació. Al cap i a la fi, la participació ciutadana és molt recent i cal
un cert entrenament per entendre que prendre part en la presa de decisions que
afecten a la col·lectivitat és
absolutament necessari. És també un exercici que cal fer de forma periòdica i
no només esporàdicament.
Els participants ens varen oferir dues perspectives diferents de la
participació ciutadana: des de l’alcaldessa que governa en minoria i que es
troba que la oposició tomba sistemàticament totes les propostes votades
majoritàriament pels habitants del municipi perquè no entén que calgui
consultar a la població per res. O l’alcalde conscient que només s’hi estarà un
mandat i que no vol ser només ell qui decideixi la solució als temes més
polèmics.
Des d’una perspectiva urbana (encara que sigui moderadament urbana), pot
semblar que això és molt més senzill de fer en poblacions petites i que seria
impossible de fer en ciutats més grans; que
la democràcia directa és només factible
en les àrees rurals o en comunitats molt reduïdes. En realitat, el que volem
dir és que aconseguir que els ciutadans puguin prendre decisions des d’una
posició ben informada i que la participació sigui prou elevada perquè tingui
prou legitimitat té uns costos enormes. I no només econòmics sinó que també en
pot tenir de polítics. I perquè, ben mirat, cal demanar la opinió dels
ciutadans si aquells a qui hem votat ja prenen totes les decisions per
nosaltres?. O, encara molt pitjor, si les prenen funcionaris o tècnics, que
ningú no ha votat però que són els que en saben de veritat?.
I mica en mica, allunyant els ciutadans de la presa de decisions, s’han
anat laminant les bases de la democràcia fins quasi reduir-la a la competició electoral. I més quan el rendiment
de comptes en política ha desaparegut, fins que ha arribat a ser una excepció
que es compleixin els programes electorals.
Com ara, la promesa feta a la campanya electoral del 21D, d’instaurar la República.
Article publicat
el 31 de gener de 2019 a la secció “Barboterum” del setmanari La Comarca d’Olot.
També disponible a www.lacomarca.cat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Si et fa gràcia deixar un comentari, no quedis pas!