Al segle XX varen sorgir mes de 150 nous estats al món, la majoria dels
quals, concretament 80, varen ser el
resultat de processos de descolonització, dins de l’anomenada 3ª onada d’independència.
El procés de descolonització va ocórrer en el marc de la Resolució 1514 de
l’Assemblea de les Nacions Unides (1960) i en un consens normatiu global de que l’existència de
colònies ja no era una qüestió tolerable. La Resolució afirma que la subjecció,
dominació i explotació dels pobles per terceres parts, són contràries als drets
humans i demana a les potències colonials de no reprimir els moviments
independentistes i de prendre mesures per a la transferències de poder. A
partir d’aquest consens, les potències colonials (que majoritàriament es varen
abstenir en la votació de la resolució) comencen a abandonar les colònies a
mesura que els pobles colonitzats comencen a aixecar la veu per a la independència.
Aquesta resolució llistava quins pobles tenien dret a l’autodeterminació i,
per tant, excloïa d’aquest dret a tots aquells pobles que no apareixien en el
llistat. Potser perquè costa d’entendre que un poble es pugui sentir tractat
com una colònia si comparteix raça i cultura amb la potència colonitzadora ( i
ja no diguem, si els dos territoris són contigus) encara que hi hagi explotació
de béns, negació de drets culturals, eliminació de les institucions pròpies, repressió
de la població autòctona, etc. Com ha
fet Espanya amb Catalunya des de fa més de 300 anys.
Les Nacions Unides tenen un Comitè de Descolonització, o C-24, que quasi 60 anys després de la resolució,
encara no ha acabat la feina perquè queden al món 17 “territoris no-autònoms”, l’eufemisme
per anomenar les colònies. Aquest comitè està format per 29 membres (tots els
quals, amb l’excepció de Rússia són ex-colònies) i té com a mandat examinar l’aplicació
de la resolució 154 i formular suggeriments i recomanacions sobre els progressos
i l’abast d’aplicació de la resolució. Això es concreta en revisar anualment la
llista de territoris no autònoms, escoltar els representants d’aquests territoris
durant les sessions anuals, enviar missions visitadores a aquests territoris i
celebrar anualment seminaris regionals.
El que se’n diu una canongia, vistos els pocs avenços en el tema i que les
resolucions anuals que emeten per alguns dels territoris, perquè per alguns, no
existeixes són pràcticament calcades i acaben amb una patètica demanda a les
dues parts, d’informació sobre els avenços descolonitzadors.
Els països colonitzadors, ara anomenats potències administradores són el
Regne Unit, França, Estats Units i Nova Zelanda.
La taula següent relaciona les potències administradors amb els territoris
no-autònoms.
Potència Administradora
|
Territori No-Autònom
|
Regne Unit
|
Anguila
|
Bermudes
|
|
Illes
Caiman
|
|
Illes
Verges Britàniques
|
|
Illes Malvines
|
|
Montserrat
|
|
Santa Elena
|
|
IllesTurques
i Caicos
|
|
Pitcairn
|
|
Gibraltar
|
|
França
|
Polinèsia
Francesa
|
Nova
Caledònia
|
|
Estats Units
|
Illes
Verges dels Estats Units
|
Samoa
Americana
|
|
Guam
|
|
Nova
Zelanda
|
Tokelau
|
----
|
Sàhara
Occidental
|
És curiós el cas d’alguns dels territoris, que no semblen pas tenir gaires
ganes d’arribar a la independència en contrast amb els d’alguns com Nova
Caledònia o Tokelau que han fet referèndums d’autodeterminació amb resultats favorables
a seguir sent un territori no autònom.
Són molt il·lustratives les conclusions del darrer seminari regional sobre
descolonització de maig de 2019: les Illes Malvines estan satisfetes de ser
part del Regne Unit perquè els garanteixen el dret d’autodeterminació (tot i
que no el vulguin exercir) mentre que l’argentina, no els le garanteix; Espanya
diu que la pertinença de Gibraltar al Regne Unit va en contra de la integritat
territorial espanyola, un argument que coneixem prou; i Marroc diu que encara
que no ha ocupat mai el Sàhara, no s’hauria de descartar l’oferiment que aquest
territori no autònom passés a ser una autonomia dins del regne.
El cas del Sàhara Occidental és, clarament, el que crida l’atenció de forma
més escandalosa: un Territori No- Autònom sense Potència Administradora, una
colònia sense colonitzador? Doncs si, el mateix web del Comitè informa que l’any
1976 Espanya va comunicar que es desentenia totalment de l’administració del
Sàhara occidental a l’haver-lo desocupat. 14 anys després, com si res no hagués
passat entremig, el comitè informa que aquest és un cas de descolonització que
ha de ser resolt pel poble del Sàhara. Així, literalment. Cal suposar que això
s’ha de fer a través del famós referèndum que en quasi 30 anys no hi ha hagut
manera d’organitzar, tot i l’existència de la MINURSO, la Missió de les Nacions
Unides pel Referèndum del Sàhara Occidental. Un altre comitè inoperant.
Pel Sàhara Occidental, el C-24 no ha aprovat cap resolució com a mínim en
els darrers 11 anys.
En el fons, aquesta és la misèria de tots els organismes supra-estatals i
la gran mancança de la governança global: la manca de poder coercitiu per
obligar els estats a acceptar les resolucions i mandats que reben. Per això ,
el meu escepticisme quan confiem a aquest tipus d’organismes la resolució del
conflicte entre Catalunya i l’Estat Espanyol.
Ens podem anar carregant de raons, fins l’infinit, fins igualar les raons que
té el Sàhara Occidental, sense que això es tradueixi en cap acció resolutiva.
Cada cop tinc més clar que depenem exclusivament de nosaltres i que només
ens tenim a nosaltres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Si et fa gràcia deixar un comentari, no quedis pas!